Skip to main content

Analisis : Thiago Bukanlah Creator Tetapi Lebih Kepada Stabiliser

REVIEW GAME SEMALAM



Berdasarkan game semalam, Kita briefly review skit game semalam.

Liverpool nampak struggle utk penetrate gol Arsenal especially first half.

Kredit kpd Arsenal discipline def work & Arteta. 
Plus, LFC sendiri mmg mati akal especially first half dengan ketiadaan Arnold & our captain.  

First half Liverpool main 4-3-3 then second half LFC main 4-2-3-1. Arsenal main line up 3-4-3 most of the time. 

LFC main attack guna wingback first half then baru lah try utk penetrate tengah. While Arsenal def very high line first half and be so deep in second half. 

Kalau ada Arnorld and Hendo mesti game jadi lain. Tapi harus diingat, Arsenal pon not full strength jugak.

EXAGGERATE OF THIAGO 

Bila bercerita pasal LFC unable utk score, mulalah semua suruh ambik cepat2 Thiago. 

Pada asasnya, Thiago tidak akan memberi sebarang keburukan kalau LFC beli. Bahkan akan menjadi bertambah baik. 

Namun, nak cakap beli Thiago LFC dapat free flow game and goal mungkin exaggerate skit.

Thiago ni most of the time bermain sebagai DM, atau DMF atau No 6. Dia hanya sekali sekala ja main sbg CM. Tapi mmg boleh buat rotation la.

Keistimewaan dia yg obvious adalah interceptionnya & long pass accuracynya. Yang ni elemen yg bagus utk counter attack. Plus a good shooter jugak & dribbler. Maksudnya dia boleh dribble dalam space yg kecik jugak.

Tapi harus diingat dia ni bukanlah creator utama. Jika bukan creator utama, maksudnya kalau dia masukpon Liverpool takkan boleh score dpd assist atau score dpdnya.

DATA ANALYSIS

Kita table kan skit stats few previous years Thiago based on keypass & dribble sebab ini adalah elemen penting utk generate gol. Selepas tu kita diskus skit pass combination gol assist plak.

year -  game - key pass - dribble (per game)

2015/16 - 16(11 excluding 11 sub) - 1.4 - 1.8
2016/17 - 26(1) - 1.8 - 2.2
2017/18 - 12 (7)- 1.3 - 1.3
2018/19 - 26 (4) - 1.3 - 1.9
2019/20 - 20 (4) - 0.8 - 3.0

Jika diambil 2 existing No 6 kita iaitu Hendo & Fabinho, 

Hendo punya purata lebih kurang 1.0 untuk key pass dan less then 0.5 untuk dribble. Hendo punya key pass hanya menang dengan Thiago last season. 

Manakala Fabinho punya purata key pass adalah 0.5, dribble less than 0.5 secara purata. Fabinho punya purata dribble di Monaco adalah 1.0 above average. Key pass lebih kurang 0.8(+-) per game.

Ini menunjukkan 2 kriteria yg saya dah katakan kekuatan utama Thiago di situ. Kalau nak tengok elemen defending seperti tackling, block,as No 6 kesemuanya Thiago bukanlah clearly winner. At some point Hendo atau Fabinho much better. Kecuali interception sahaja Thiago much-much better.

Dalam aspect Assist + Gol pulak, Thiago punya musim 2018/19 ja yg padu dengan combinationnya mencapai 8 ( 2 gol + 6 assist). Selebihnya hanyalah ratio 5 gol kebawah.  Last season hanya 3 gol tanpa sebarang assist.

Hendo last season dapat 9 ( 4 gol + 5 assist) mungkin due to change positioning Hendo dpt No 6 ke No 8 role. Average Hendo memang sekitar 4 per season gol atau assist. Lebih kurang Thiago.

Fabinho yang baru 2 season main, last season dapat combination 5 gol. Last 2 season ada 3 ( 2 asst + 1 goal). Lebih kurang thiagogak.

ASSUMPTION

Dpd taburan stats yang penting utk contribute dalam gol, tak nampak banyak perbezaan besar yg mampu Thiago contribute utk counter back kelemauan barisan serangan Liverpool nak score.

So secara tak langsung, menguatkan statement atas yg mengatakan Thiago bukanlah penjana gol kepada Liverpool. Tapi lebih kepada menstabilkan bahagian tengah utk buat rotation, changing plan or approach dan sebagainya.

TACTICAL WISE

Ianya tidak diambil kira dengan tactical Liverpool yang lebih 'rigid' berbanding 'free flow' football di Bayern yg memungkinkan stats Thiago dalam certain thing akan turun dan naik. Contohnya macam Fabinho Monaco vs Fabinho LFC.

Tactical wise, Thiago boleh jadi the best No 6 kalau LFC deploy dalam 4-3-3 berbanding Hendo atau Fabinho. Fabinho lebih baik jika sebagai double pivot dalam 4-2-3-1. Manakala Hendo akan lebih cautious kalau jadi single pivot seperti sebelum ini. Thiago jugak boleh di deploy dalam double pivot.

4-3-3 kalau kita nak main free flow game. 4-2-3-1 kalau kita nak penetrate tengah atau attack compact defending system by opponent. Kedua formasi ini kena digunakan at the right opponent at the right time and right player. Semua formasi takkan jumud dalam semua game sbb setiap opponent berbeza tacticalnya.

Keistimewaannya mcm cakap tadi, die boleh intercept, dribble, turn dan bagi pin point long pass. Sesuai dengan tactic Liverpool.

Cuma keburukannya, Thiago ni di pengakhiran karier tapi ketika ini adalah paling puncak kerjayanya. Selepas dpd ini, mungkin prestasinya akan mula drop sesuai dengan umurnya 30 tahun depan.

Kesimpulannya, kehadiran Thiago memberi kebaikan tanpa sebarang penafian. Tapi mengharapkan kehadirannya dan reflect kepada gol secara langsung amatlah terlalu besar expectationnya. Thiago bukanlah creator from nothing. Tapi Thiago akan block and stop opp punya build up attack dan buat rapid counter attack yg sememangnya ditakoti oleh musuh2 Liverpool

Dari : Mohd Zahari ( Bos LMREDS )

Comments

Popular posts from this blog

Bilakah Andy Robertson Dijangka Kembali Menjalani Latihan Pramusim Bersama Liverpool

Tiada mana mana pemain Liverpool yang mampu mencapai minit permainan Robbo pada 2020 / 2021 dengan mengharungi 64 penampilan keseluruhan bersama kelab dan negara. Ianya musim yang amat memenatkan buat semua pasukan berikutan pandemik yang melanda dunia ketika ini.  Namun Robertson kekal sebagai salah satu pemain utama Klopp musim lepas dengan melakukan 50 penampilan daripada 53 perlawanan Liverpool dengan jumlah minit perlawanan sebanyak 4319 minit.  Termasuk minit perlawanan yang dilaluinya bersama skuad Scotland yang berjumlah 1273 minit, secara keseluruhan Robbo bermain sebanyak 5592 minit perlawanan. Di usia 27 tahun, beliau tidak perlu dibebani dengan minit perlawanan yang begitu banyak jika mahu berada di tahap tertinggi kariernya menjelang usia 30 an.  Namun kekecewaan di Euro 2020 telah melanda pasukan Scotland apabila tersingkir awal dan ini bermakna Robertson akan mula menikmati cuti musim panas beliau sekarang ini.  Menurut The Athletics, pemain pasukan yang tidak terlibat d

Link Live Streaming : Liverpool FC vs Crystal Palace

Beberapa link live diperolehi untuk perlawanan terakhir EPL musim ini. https://www.mobisports.live/2021/05/premier-league-liverpool-vs-crystal.html?m=1 https://www.goforsports.net/2021/05/lfccry/ https://www.sportstrack.in/2021/05/epl-liv-vs-crystal.html ADMIN Selamat menonton. YNWA

Media | Kostas Tsimikas Hantar Balik Tiga Pemain Burnley Ke Turf Moor - Mendapat Tepukan Penonon

Liverpool mencatatkan kemenangan 2 - 0 ke atas Burnley dalam perlawanan sulung di Anfield yang penuh dengan penonton.  Dan Kostas Tsimikas juga mempamerkan persembahan yang memukau ketika perlawanan tersebut.  Sebelum itu Tsimikas juga memberikan peluang untuk Diogo Jota menjaringkan gol pertama buat Liverpool. Gol kedua pula dijaringkan oleh Sadio Mane, yang berpunca dari hantaran jauh Van Dijk yang dikawal baik oleh Harvey Elliot dengan lorongan buat Trent dan seterusnya Mane menyudahkan hantaran itu.  Burnley berusaha untuk mencari gol bagi membolehkan mereka bangkit semula, dan Tsimikas ketika itu mempamerkan ketenangan dan kepantasan dalam mengawal penguasaan bola.  Beliau berhadapan dengan Lowton, McNeil dan Jay Rodriguez ketika itu. Saksikan : ADMIN Boleh tahan. Well done Tsimikas. YNWA. Sumber : Planet Football